marți

Toate țările au datorii. Dar cui??

Umblă pe internet o memă cretină, din păcate și pe țevi în care se întâmplă să mă aflu în unele momente, și apuc s-o recitesc. N-o să caut o poză cu caption, pentru că am impresia că nu merită să investesc atâta energie pentru un subiect pe care îl pot lămuri în câteva rânduri.

Ideea este că se trezesc unii adolescenți edgy să se gândească: „Bă! Cică toate statele de pe planetă au datorii. Dar... sunt TOATE! Cui pula mea sunt îndatorate toate țările din lume? Marțienilor?” (Parafrazez. Entitatea la care se întreabă lumea dacă deține datoriile planetei variază de la individ la individ, uneori putând să lipsească. Spun asta pentru că mă gândesc că întrebarea asta retorică nu va rămâne la fel de absurdă într-un viitor în care Elon Musk va reuși să populeze planeta Marte.) Și conspiraționiștii găsesc prilej cu această ocazie să scuipe evreii, banca mondială, marile puteri sau pe Satana, că răii ăștia manipulează omenirea, o obligă să-și vândă sufletul, astfel încât să ne ducem pe pulă înainte de a doua venire a lui Cristos.

Eu nu vreau să apăr marile instituții. Toată lumea știe că profitul se face încălcând legile morale, de multe ori și pe cele ale țărilor în care operează. Evident că dacă ești cinstit în legătură cu valoarea adevărată a unui produs pe care îl oferi, în cel mai bun caz îți recuperezi investițiile și atât. Dar asta nu indică vreo conspirație împotriva bunului trai al oamenilor. Există o explicație mult mai de bun simț și mai plauzibilă, una evidentă, pe care o voi prezenta în următoarele câteva rânduri:

Statele lumii au datorii unele la altele. Parcă aud un cor de oameni treziți la luciditate care întreabă: „Bine, deșteptule, atunci de ce nu-și anulează datoriile reciproce și plătesc numai diferențele?” Pentru că, deșteptule, toată lumea ar vrea ca mai bine să le fie datoria plătită, că așa ei au banii proverbial în mână, pe care îi pot investi, ca să-și plătească datoriile din profitul pe care îl obțin. Să zicem că eu îți datorez un leu, și tu îmi datorezi tot un leu. Da, poți tu să-mi dai un leu, eu să ți-l dau înapoi, și ne-am scăpat amândoi de datorii, dar n-am câștigat nimic. Dar dacă tu-mi dai un leu, eu iau un pix și reușesc să-l vând altundeva cu doi, pot să-mi plătesc datoria la tine, da-mi rămâne și ceva în plus. Tu nu te alegi cu nimic în plus, pentru că crezi în conspirațiile cu evrei și nu meriți!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu